Klantenservice | over iverzekering.nl | Contact

Veelgestelde vragen


Veelgestelde vragen over iverzekering.nl

iverzkering.nl biedt u vanzelfsprekend ondersteuning bij het afsluiten van uw verzekeringen. Op deze site hebben wij de meest voorkomende vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Heeft u een vraag die niet in deze rubriek voorkomt, neem dan contact met ons op .

Hieronder treft u alle vragen over iverzekering.nl, verzekering afsluiten via iverzekering.nl, verzekeringsvormen, over uw polis en wat te doen bij schade.

 

 

Hoe kan ik een verzekering bij iverzekering.nl aanvragen?

Verzekeren via iverzekering.nl is zeer eenvoudig en snel geregeld. Vul de gevraagde gegevens in en

u ontvangt online een offerte. U ziet direct hoe groot uw voordeel is.
Na het aanvragen van de offerte kunt u direct een aanvraag voor uw verzekering indienen. Zo vraagt u de voordeligste autoverzekering definitief aan. U ontvangt uw polis en groene kaart zo spoedig mogelijk, na beoordeling en goedkeuring van uw aanvraag.

Welke voordelen heeft iverzekering.nl voor mij

1. De laagste basispremie.
U betaalt bij iverzekering.nl niet voor een duur kantoor of voor een dure adviseur.

 

2. Een uitgebreid aanbod.
Wij vergelijken bij ruim 18 verzekeringsmaatschappijen.

 

3. Snel en efficiënt.
iverzekering.nl werkt volledig via internet. Dat is niet alleen veel goedkoper, een verzekering afsluiten is nu ook zeer eenvoudig, efficiënt en supersnel geregeld.

Hoe is het mogelijk dat Iverzekering.nl zoveel goedkoper is?

iverzekering.nl werkt uitsluitend via internet. Alle administratieve handelingen zijn volledig geautomatiseerd. Dat is efficiënt en voorkomt fouten bij de behandeling. Maar het belangrijkste voordeel is dat de verzekeringskosten erg laag zijn.

Wat zijn de openingstijden van iverzekering.nl

Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week via e-mail contact opnemen met iverzekering.nl. Het aanvragen van een voorlopige dekking, het afsluiten van een verzekering, het doorgeven van mutaties of het melden van een schade kun je allemaal via deze site doen.

Heb je een vraag? Kijk eerst bij de veelgestelde vragen. Voor alle andere vragen, mutaties op uw verzekering en schademeldingen kun je terecht bij de iverzekering.nl klantenservice.

Wat is het adres van iverzekering.nl

Het adres van iverzekering.nl voor het insturen van aanvraagformulieren, schademeldingen en overige correspondentie is:

iverzekering.nl

Veenweg 22
7416 BC Deventer

Per e-mail kunt u ons bereiken op info@iverzekering.nl .

Hoe kan ik mijn autoverzekering bij iverzekering.nl beëindigen?

Er zijn twee aanleidingen om uw autoverzekering te beëindigen:

U heeft uw auto of motor verkocht

Op het moment dat u uw auto of motor verkoopt ontvangt u een vrijwaringsbewijs. Indien u de verzekering wilt beëindigen of opschorten (het tijdelijk ‘bevriezen’ van de verzekering) dient dit te mailen naar info@iverzekering.nl, waarbij u een scan van het vrijwaringsbewijs dient bij te voegen.

Waarom schorsen en niet beëindigen?

Indien er binnen een termijn van maximaal 3 jaar weer een auto wordt aangeschaft, die ook bij Iverzekering.nl zal worden verzekerd, is het wellicht verstandiger om de polis op te schorten. Hieraan zijn geen kosten verbonden. U kunt dan, indien u een nieuw voertuig aanschaft, de verzekering bij Iverzekering.nl opnieuw activeren. U kunt de gegevens van de nieuwe auto te zijner tijd doorgeven middels ons mutatieformulier.

Wij wijzen u er op dat als de verzekering bij verkoop tussentijds (niet per hoofdvervaldatum) wordt beëindigd de verzekeraar royementskosten in rekening brengt. Op dit moment bedragen de royementskosten € 25,-. Deze kosten gelden niet voor opschortingen.

Beëindiging per contractsvervaldatum

Indien u de verzekering van uw voertuig per contractsvervaldatum, met inachtname van de opzegtermijn zoals vermeld in de polisvoorwaarden, wilt beëindigen dient dit schriftelijk aan

iverzekering.nl te gebeuren. De contractsvervaldatum van uw verzekering vindt u rechtsboven op uw polisblad. Uw opzegbrief kunt u mailen naar info@iverzekering.nl.

Mijn auto is al ergens anders verzekerd. Wie zorgt voor de opzegging van mijn huidige verzekering?

De opzegging moet door jou worden gedaan. Op de website van iverzekering.nl kunt u het opzegformulier downloaden. U kunt dit formulier gebruiken om de verzekering bij uw huidige verzekeraar te beëindigen.

Hoeveel schadevrije jaren heb ik bij mijn huidige verzekeraar?

Het aantal schadevrije jaren is in de regel niet gelijk aan uw BM-trede. De berekening en vaststelling van het aantal schadevrije jaren verschilt per verzekeraar. U kunt daarom het beste contact opnemen met uw huidige verzekeraar of tussenpersoon. Alleen zij kunnen u het juiste aantal schadevrije jaren

opgeven.

Moet een autoverzekeraar mij accepteren?

Nee, verzekeraars bepalen zelf of zij iemand accepteren als klant. Het acceptatiebeleid verschilt daarbij per verzekeraar. Wel is er voor mensen die niet door reguliere verzekeraars geaccepteerd worden, een verzekeringsvangnet.

Rialto verzekert mensen die vanwege een schadeverleden of vanwege veroordelingen (bijvoorbeeld vanwege rijden onder invloed van alcohol) niet bij een andere autoverzekeraar terechtkunnen. De premie bij Rialto is daardoor wel aanzienlijk hoger dan bij reguliere verzekeraars. Rialto beoordeelt elke situatie afzonderlijk, maar ook Rialto is niet verplicht om iemand te accepteren als verzekerde. Concreet betekent het dat iemand die ook door Rialto geweigerd wordt, niet meer aan het gemotoriseerde verkeer kan deelnemen. Indien een verzekering niet geaccepteerd wordt, dan zal iverzekering.nl in overleg een offerte bij Rialto aanvragen.

Kan ik overstappen als ik niet tevreden ben over mijn huidige verzekeringsmaatschappij?

Als u een verzekering afsluit, gaat u in de meeste gevallen een overeenkomst aan van één jaar. Na dat jaar kunt u doorgaans uw verzekering zonder problemen opzeggen. Wel moet u meestal uw opzegging bij de verzekeringsmaatschappij ruim op tijd melden. Op uw polis vindt u daar meer over. Tussentijds opzeggen is vaak niet mogelijk. Bij een autoverzekering kunt u uw verzekering uiteraard wel beëindigen als de verzekerde auto niet meer in uw bezit is, omdat u deze verkocht of afgevoerd

heeft.

Behoud ik mijn huidige no-claimkorting als ik bij u een nieuwe verzekering afsluit?

Alle verzekeraars hanteren een eigen no-claimtabel. Er kunnen daarom kortingsverschillen van toepassing zijn tussen verschillende verzekeraars. Als basis voor de kortingsberekening wordt het aantal schade vrije jaren bij uw huidige verzekering genomen.

Iverzekering.nl biedt hoge kortingen, ook als u weinig, of nog geen schadevrije jaren heeft opgebouwd.

Kan ik bij iverzekering.nl mijn verzekering in termijnen betalen?

Betalen in termijnen is altijd mogelijk bij iverzekering.nl. U kiest zelf uw betalingstermijn, waarbij u keuze heeft uit:
– maandbetaling

– kwartaalbetaling

– halfjaarlijkse betaling

– jaarlijkse betaling

Uit kostenoverwegingen is bij maand- of kwartaalbetaling wel een machtiging voor automatische afschrijving verplicht.

Ik heb een tweede auto voor mijn partner gekocht, deze wil ik ook bij iverzekering.nl verzekeren. Krijgt zij dezelfde no-claimkorting als ik nu heb op mijn autoverzekering?

No-claim korting is persoonlijk en niet overdraagbaar. Om uw partner toch van de voordelige iverzekering.nl verzekeringen te laten profiteren, hanteren wij een tweede gezinsauto regeling die kan oplopen tot 75%. Speciaal voor een tweede auto krijgt u een extra korting. Dat betekent dat uw partner zich ook zeer voordelig kan verzekeren bij iverzekering.nl.

Wat bepaalt de hoogte van de premie?

De hoogte van de premie wordt bepaald aan de hand van de volgende zaken:

  • de leeftijd van de bestuurder
  • het schadeverleden van de bestuurder
  • het merk, model en type van de auto
  • het gewicht van de auto
  • de aard van het gebruik (zakelijk of prive-gebruik)  de kilometers per jaar
  • de regio waar de verzekerde woon

Wat is een bonusmalus ladder?

Een bonusmalus ladder is een systeem dat verzekeraars gebruiken om de premiekorting of –toeslag te berekenen op basis van het aantal schadevrije jaren. Elk jaar dat u geen schade claimt, stijgt u een trede op de ladder. Daarmee stijgt ook het kortingspercentage.
Claimt u wel schade, dan valt u een of meer tredes terug en dat leidt automatisch tot een lagere korting. Bij de meeste verzekeraars valt u, als u bovenaan de ladder staat, bij de eerste geclaimde schade, niet direct terug in korting.

In de afgelopen jaren heeft de zogenaamde ‘noclaimbeschermer’ een grote vlucht genomen. Deze beschermt u, tegen een relatief lage jaarpremie, tegen terugval in noclaimkorting., ook als u nog geen maximale noclaimkorting heeft.
Het exacte kortingspercentage per trede en het aantal tredes dat u terugvalt bij schade, kan bij elke verzekeraar anders zijn. U kunt het systeem dat voor u geldt terugvinden in uw polisvoorwaarden.

Klopt de premie wel die ik zelf op iverzekering.nl berekend heb?

Als u uw gegevens juist heeft ingevoerd in de aanvraag, dan klopt het premiebedrag. Ook al kan het verschil met de aanbieding die u van een andere verzekeraar of adviseur kreeg, erg groot
zijn. Profiteer van het voordeel!

Als ik all-risk (WA + Volledig Casco) verzekerd ben, heeft een ongevallen inzittenden verzekering dan wel zin?

Ja, een ongevallen inzittendenverzekering biedt een extra dekking. Als een ongeval heeft plaatsgevonden en uw inzittende heeft bijvoorbeeld letsel, zoals in de polis is omschreven, dan keert de ongevallenverzekering een vooraf afgesproken bedrag uit. Zo zijn uw inzittenden financieel extra beschermd. Een volledig overzicht van de dekking treft u aan in de polisvoorwaarden.

Welke soorten autoverzekeringen zijn er eigenlijk?

In de basis zijn er drie hoofdsoorten motorvoertuigenverzekering: WA-verzekering, WA- plusverzekering of een WA-cascoverzekering. Die laatste wordt ook wel allrisk-verzekering genoemd.

Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die u met uw auto veroorzaakt en waarvoor u aansprakelijk bent. Schade aan het motorrijtuig, aan uzelf of aan uw goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade van andere inzittenden weer wel.

Een WA + Beperkt Casco-verzekering (ook bekend als WA-plusverzekering) dekt het aansprakelijkheidsrisico, en daarnaast onder andere de schade aan het motorrijtuig als gevolg van brand en blikseminslag, diefstal, joy riding, verduistering en inbraak.

Een WA + Volledig Casco-verzekering (allrisk-verzekering) vergoedt niet alleen de schade die u met uw voertuig bij anderen veroorzaakt heeft, maar ook de schade aan uw eigen auto of motor.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een WA-verzekering?

Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die u met uw auto veroorzaakt en waarvoor u aansprakelijk bent. Ook wordt de schade vergoed die veroorzaakt is door goederen die met uw auto zijn vervoerd, bijvoorbeeld goederen die van de imperiaal zijn gevallen.

Schade aan het motorrijtuig aan uzelf of aan uw goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade van andere inzittenden weer wel. De WA-verzekering is een wettelijk verplichte verzekering waarover iedere autobezitter dient te beschikken.

Let op

Een WA – autoverzekering is exclusief een dekking voor verhaalsbijstand. Dit betekent dat u geen recht heeft op (juridische) bijstand bij het verhalen van eventuele schade aan uw auto op degene die voor de schade aansprakelijk is. De verhaalsbijstandverzekering is een aanvullende verzekering. Deze verzekering biedt bijstand bij het verhaal van de schade aan het verzekerde motorrijtuig, het vaststellen en verhalen van eventuele waardevermindering en vergoedt zo nodig de kosten van een door de verzekeraar in te schakelen advocaat.
Wij adviseren u deze extra dekking daarom dringend.

Waar vind ik mijn schadevrije jaren?

Op het polisblad van uw verzekering staat uw schadevrije jaren vermeld.

In welke landen is mijn autoverzekering geldig?

Uw autoverzekering is geldig in Europa. Op de bij de polis geleverde Groene Kaart staat exact aangegeven voor welke landen de verzekering wel dekking biedt en voor welke landen niet.

Als ik alleen WA-verzekerd ben, wat doet iverzekering.nl dan voor mij bij schade?

Iverzekering.nl adviseert om bij elke (bestel)autoverzekering een verhaalsbijstandverzekering af te sluiten. Bij een aanrijding buiten uw schuld om zal de rechtsbijstandsverzekeraar DAS of ARAG op basis van deze aanvullende dekking de verhaalsactie op zich nemen, en trachten de schade voor u te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij.

Dekt een all risk verzekering letterlijk elk risico dat een bestuurder loopt?

De ‘all risk’ dekt veel schadeoorzaken, maar niet alles. Op een WA + Volledig Casco autoverzekering zijn een aantal uitsluitingen van toepassing. Veelvoorkomend zijn:

  • de bestuurder heeft geen rijbevoegdheid
  • bij opzettelijk veroorzaakte schade
  • bij gebruik van het voertuig voor verhuur, bedrijfsmatig vervoer van personen of voor andere doeleinden dan in de polis genoemd
  • schade als gevolg van slijtage, roestvorming of van constructiefouten (in het laatste geval kan de leverancier of producent van de auto uiteraard wel aansprakelijk zijn)
  • bij het rijden onder invloed van alcoholische drank of enig ander bedwelmend of opwekkend middel.

Raadpleeg de polisvoorwaarden voor de exacte uitsluitingen die voor uw verzekering gelden.

Voorlopige dekking betekent dus niet dat ik definitief verzekerd ben?

Via onze site kunt u direct een voorlopige dekking aanvragen. Dat betekent dan nog niet dat u definitief als verzekerde bent geaccepteerd. Wel bent u dan in principe verzekerd voor eventuele schade totdat uw verzekering definitief is of toch afgewezen wordt.

De voorlopige dekking kan door de verzekeraar ook weer ingetrokken worden, bijvoorbeeld als blijkt dat er bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn opgegeven of als er zaken die van belang zijn voor de verzekering, zijn verzwegen. In dat geval zal de verzekeraar de schade die is ontstaan in de periode van de voorlopige dekking in de meeste gevallen niet vergoeden.

Krijg ik bij tussentijdse verkoop van mijn auto altijd de teveel betaalde premie terugbetaald?

Ja. Wel worden er bij tussentijdse beëindiging in verband met verkoop royementskosten in rekening gebracht door de verzekeraar. Deze bedragen op dit moment € 25,-. Zie daarvoor ook uw polisvoorwaarden.

Indien er binnen een termijn van maximaal 3 jaar weer een auto wordt aangeschaft, die ook bij iverzekering.nl zal worden verzekerd, is het wellicht verstandiger om de polis op te schorten (het tijdelijk ‘bevriezen’ van de verzekering). Hieraan zijn geen kosten verbonden. U kunt dan, indien u een nieuw voertuig aanschaft, de verzekering bij iverzekering.nl opnieuw activeren. U kunt de gegevens van de nieuwe auto te zijner tijd doorgeven middels het online mutatieformulier .

Wat is het opschorten van een verzekering?

Als u de polis opschort dan wordt uw polis ‘bevroren’. De teveel betaalde premie wordt dan gereserveerd en verrekend wanneer u weer een nieuw voertuig op de polis verzekert. Er worden in dit geval geen kosten in rekening gebracht en de opbouw van schadevrije jaren gaat na het hervatten van de verzekering ononderbroken door. Opschorting is mogelijk gedurende maximaal drie jaar. Opschorting is dus in veel gevallen gunstiger dan het royeren van de polis.
De opschorting kunt u doorgeven via het online mutatieformulier.

Wat is het Roydata systeem?

Met ingang van september 2007 wordt het systeem Roy data door alle Nederlandse verzekeraars in gebruik genomen. Dit landelijke systeem verzamelt van alle automobilisten de schadevrije jaren. Het

systeem heeft betrekking op auto’s, bestelauto’s, kampeerauto’s., motoren en bromfietsen.

Het Roy-data systeem kent twee hoofdfuncties: het verzamelen van schadevrije jaren en het uitgeven van schadevrije jaren. De (ex) verzekerde ontvangt van de verzekeraar een schriftelijke bevestiging (geen waardepapier) met opgave van de schadevrije jaren. Ook volgt een mededeling dat de schadevrije jaren centraal worden opgeslagen. Deze bevestiging hoeft echter niet naar de nieuwe verzekeraar opgestuurd te worden zoals voorheen wel het geval was.

Bij Roydata kan de nieuwe verzekeraar uw schadevrije jaren opvragen. Doordat alle verzekeraars bij royement en schorsing, verplicht zijn de schadevrije jaren aan Roydata aan te leveren vervalt de aparte malusregeling in het Systeem Vertrouwelijke Mededelingen. De werkwijze voor leaseverklaringen en buitenlandverklaringen blijft ongewijzigd.

Meer informatie over Roy-data is te verkrijgen op de site van Stichting Efficiente Processen Schadeverzekeraars.

Met wie moet ik contact opnemen voor hulp bij een ongeval?

Bij een ongeval wordt u snel en professioneel geholpen door erkende hulpverleners. Op uw groene kaart staat het telefoonnummer van de alarmcentrale van uw verzekeraar.

Deze centrale is 24 uur per dag bereikbaar en biedt professionele hulp bij een ongeval.

Waar kan ik schade aan mijn voertuig melden?

Het is belangrijk dat u uw schade zo snel mogelijk meldt, mede voor een eventuele expertise. Bij een melding voor 12:00 uur op werkdagen kan de expert reeds de volgende werkdag de schade opnemen.

U kunt uw schade online melden op deze site.

Vul bij schade daarnaast altijd het Europees Schadeformulier in en laat deze, voor zover van toepassing, ook door de tegenpartij ondertekenen. Als u niet in het bezit bent van een Europees Schadeformulier kunt u deze downloaden van onze site.

Wat moet ik doen als mijn schade is veroorzaakt door een onbekende dader?

Wanneer uw voertuig all risk (WA + Volledig Casco) verzekerd is, kunt u de schade uiteraard gewoon claimen. Wel heeft dat dan gevolgen voor uw positie op de bonusmalus-ladder. Bereken dus van tevoren of uw claim u niet meer korting kost, dan u in totaal vergoed krijgt.
In sommige gevallen kunt u een beroep doen op het Waarborgfonds in Rijswijk. Dit fonds is speciaal in het leven geroepen voor schades die veroorzaakt zijn door onbekenden of door onverzekerden. Het Waarborgfonds stelt wel strenge voorwaarden aan een eventuele vergoeding van de schade. In veel gevallen wordt een beroep op het fonds dan ook afgewezen. Meer informatie over het Waarborgfonds en de voorwaarden om een claim in te dienen vint u op de website van het fonds (www.waarborgfonds.nl).

Wat doet een schade-expert?

Een schade-expert is een onafhankelijke deskundige die door een verzekeringsmaatschappij wordt ingeschakeld om de hoogte van het schadebedrag vast te stellen.
Een schade-expert komt doorgaans alleen bij grote schadebedragen (in de regel vanaf € 750,-) daadwerkelijk de schade bekijken. Bij kleine schades wordt het schadebedrag doorgaans vergoed op basis van de originele reparatienota’s.

Als ik WA-verzekerd ben en ik word aangereden, wat doet iverzekering.nl dan voor mij?

Een WA – autoverzekering is exclusief een dekking voor verhaalsbijstand. Dit betekent dat u geen recht heeft op (juridische) bijstand bij het verhalen van eventuele schade aan uw auto op degene die voor de schade aansprakelijk is. U zult de schade dan zelf dienen te verhalen, zonder ondersteuning van iverzekering.nl.
De verhaalsbijstandverzekering is een aanvullende verzekering die bijstand biedt bij het verhaal van de schade aan het verzekerde motorrijtuig, het vaststellen en verhalen van eventuele waardevermindering en vergoedt zo nodig de kosten van een door de verzekeraar in te schakelen advocaat.
Als u een verhaalsbijstandverzekering heeft hoeft alleen maar een volledig ingevuld

 

Europees schadeformulier in te zenden en u wordt door iverzekering.nl op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in uw dossier.

Wat moet ik doen bij schade?

Autoverzekering

In geval van schade dient u altijd, samen met de tegenpartij, een Europees Schadeformulier volledig in te vullen en te ondertekenen. U dient dan later de achterzijde van het formulier volledig in te vullen en dit te mailen naar info@iverzekering.nl.

Overige verzekeringen

In geval van schade dient u altijd het algemene schadeformulier in te vullen en te ondertekenen. U kunt het formulier via de site downloaden, invullen en mailen naar info@iverzekering.nl

Ik ben allrisk (WA + Volledig Casco) verzekerd. Ben ik toch mijn eigen risico kwijt als ik word aangereden?

ls u all risk (WA + Volledig Casco) bent verzekerd en u heeft schade die veroorzaakt is door een ander, wordt in eerste instantie wel het eigen-riscobedrag ingehouden op het uitgekeerde schadebedrag (of u moet in eerste instantie het eigen-risicobedrag aan het schadeherstelbedrijf betalen). Als uw verzekeringsmaatschappij vervolgens de schade heeft verhaald bij de verzekeraar van de tegenpartij, ontvangt u het eigen-risicobedrag weer terug.

Hoe snel beoordeelt de schade-expert de schade?

Wanneer iverzekering.nl uw schademelding ontvangt, en er moet een expert worden ingeschakeld, dan zal de expert doorgaans binnen één werkdag uw schade vaststellen. Dit kan alleen als wij de melding op werkdagen voor 12:00 uur ’s morgens hebben ontvangen. U expertise vindt altijd plaats op een werkdag.